lördag 24 oktober 2009

Kalas!

Idag var vi på kalas hos Melker som fyllt två år! Väldigt roligt var det! Tjejerna hade fullt upp hela tiden och lekte för fullt. Och Alva som inte brukar tycka om tårta åt två bitar, så den fick ju helt klart godkänt. Vilma pratade för fullt vid fikat, så mycket har jag aldrig sett henne prata och busa innan. Söt! Alva var lite sur på hemvägen för hon ville leka mera! Vilma var tröttare än tröttast!

Skulle lägga in en bild på finklädda tjejerna, men jag vet inte riktigt hur. Hittar inte kabeln till min kamera och så vet jag inte riktigt hur man gör med den här datorn. En alldeles egen dator har jag nu! Tjoho, min dator, med bara de program jag vill ha och jag bestämmer över alla mappar själv. Inte femtioelva mappar på skrivbordet som alla heter "Ny mapp". Lycklig!

Jag har tappat inspiration för matlagning, känns som att man äter samma samma. Någon som har något smarrigt recept? Det mottages tacksamt! Helst enkelt/snabbt! Småbarnsmamman har inte allid så mycket tid... Det är kul att laga mat, men nu har jag alldeles fastnat i samma maträtter.

4 kommentarer:

  1. Fyra bitar torsk eller sej, eller hokifilé. Koka upp i vatten, vitpepparkorn och salt. Häll ner burk creme fraiche och dill, låt sjuda i ca åtta minuter. Servera med riven morot och kokt pressad potatis.

    500 gr köttfärs, gör en köttfärslimpa på det vanliga sättet med ströbröd, salt och peppar, ett ägg. Riv sen två äpplen och blanda i. Forma limpan, linda runt två paket bacon-in i ugnen.

    SvaraRadera
  2. Jag har massor med recept på lager. :-)
    Rispytt med lax 2 port.
    1.5 msk olivolja
    150 gram lax stekt
    3 dl råris kokt med salt
    1 st paprika röd
    110 gram broccoli
    0.5 st squash
    1 dl lättyoghurt naturell 0,5 % fett
    1 tsk sambal oelek

    Instruktioner
    Hetta upp oljan i en stekpanna. gärna teflon och lägg ner samtliga ingredienser. Stek på medelvärme några min, rör om tills allt blivit varmt. Smaka av med kryddor. Blanda och servera dressing till.

    Kyckling i tortillas 4 port
    8 st tortillas
    400 gram kycklingkött från grillad kyckling
    3 dl salsa
    100 gram finhackad gul lök
    120 gram riven 17%-ost
    500 gram vattenmelon

    Instruktioner
    Rensa kycklingen och skär köttet i tärningar. Bred salsan på 4 av bröden. Strö på kyckling, lök och ost. Lägg på de återstående bröden som lock.
    Stek på mellanstark värme i stekpanna utan matfett. Vänd brödet försiktigt och stek på andra sidan. Skär i bitar och servera med melon.

    Kaviartorsk 4 port
    400 gram torsk
    200 gram gul lök
    0.5 tsk salt
    peppar
    2 dl kaffegrädde, ev laktosfri matgrädde
    3 msk kaviar
    3 msk dill
    1 msk vetemjöl
    40 gram riven 17%-ig ost
    800 gram potatis
    2 st morötter
    100 gram vitkål
    1 dl filmjölk, ev laktosfri
    1 tsk senap
    örtkrydda

    Instruktioner
    Tina fisken något om den är fryst. Skär den i tjocka skivor. Hacka löken och lägg den i en smord, inte allt för stor form. Lägg fisken ovanpå löken. Salta och peppra.
    Vispa ihop kaffegrädde, kaviar, dill och vetemjöl. Häll blandningen över fisken. Strö över osten. Stek i 225 grader i ca 20 minuter.
    Servera med pressad potatis och råkost gjord på morötter, vitkål, filmjölk, senap och örtkrydda.

    Här är några. Dessa är från viktklubb.se
    Vill du ha fler säg till.

    SvaraRadera
  3. Tackar! Ska testas! Kycklingtortillas lät riktigt gott, skulle aldrig själv tänkt på att ha melon i .

    SvaraRadera