söndag 4 oktober 2009

Dags för tassmetoden...

Hade inte hört talas om tassmetoden förrän Helena berättade om den, tack för tipset!!! Jag känner att t ex femminutersmetoden inte alls passar mig. Jag vill vara hos barnen när de är ledsna och att gå ut ur rummet när de gråter skulle kännas extremt jobbigt. Så den metoden går bort. Har läst om en del andra metoder också, men inte kommit så långt att jag på allvar provat någon. Men tassmetoden lät intressant. Har googlat en hel del om det ikväll och nu jäklar!

Så här står det bland annat: "Grundtanken med metoden är att lugna barnet och få barnet *redo att somna* men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen ("tassen") på är ursprungligen hämtad från djurvärlden - också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge"

Nu har jag läst noga hur man ska göra steg för steg och jag ska vara envis. Vilma är extremt envis hon med, men hon ska banne mig inte äta femtioelva gånger per natt! De senaste två nätterna har varit ganska bra, jag hoppas att det håller i sig och att denna metod kan få henne att kunna somna om utan att äta fast att det är jag som ska söva om henne.

Dags att sova!
Hmmm... Klockan är tio och jag tycker att jag är uppe sent. Oj oj oj...

1 kommentar:

  1. Lycka till!
    Kul om du skriver o berättar hur det går!
    Hej/Pippi

    SvaraRadera