fredag 5 mars 2010

Febern tillbaks....

Det var inte länge vi fick vara glada över att Alva var feberfri... På eftermiddagen steg den till 39,9 igen... Hon är helt slut, stackars barn. Hon brukar orka leka fast att hon har hög feber. Men både igår och idag har hon bara legat på soffan eller i sängen... Nu varvar vi ipren och alvedon och hoppas att det får ner febern, tack för tipset Helena! Stora problemet är att få Alva att dricka... Helt hopplöst... De sa på sjukvårdsrådgivningen att hon ska dricka 1½-2 liter per dag när hon har sådan här hög feber. Svårt, svårt, svårt.... Inte ens isglass vill hon ha och då är det illa. Är så orolig att det ska bli värre och man måste in till sjukhus, för bilen vi köpte var absolut inget för oss.... Så nu har vi bara min lilla bil och det är inga barnstolar i den. Nåja, så illa ska det väl inte bli. Hoppas i alla fall på att hitta en annan bil innan tisdag när det är dags för förskola och springlek och allt sånt igen.

Alva är så besviken över att hon missar kalaset hon skulle på imorgon... När jag sa att jag ringt F:s mamma och sagt att hon inte kan komma sjönk hon ihop alldeles och sa "När jag är tre år är jag så stor att jag förstår att jag inte kan gå. Jag är sjuk. Men jag blir lite ledsen i alla fall..." Lilla gumman...

Vilma kämpar allt vad hon kan för att Alva ska busa med henne. Hon förstår inte alls vad det är frågan om. Hon har väl aldrig sett Alva så stilla.

2 kommentarer:

  1. Ja usch, det är jobbigt när de har så hög feber!
    Jag tror inte vi någon gång har fått i Melker så mkt att dricka när han har feber... Det är svårt. Men han har klarat det bra ändå, bara han har kissat så har det sett ok ut. Men orolig blir man!
    När han var magsjuk så fick vi tvinga i vätska med medicinspruta och jag har gjort så en gång när han hade feber också. Det är som att de dricker så lite så de inte märker att de är törstiga. Efter 2-3 sprutor brukar han vilja dricka lite själv...

    Hoppas det är sista kvällen med feber för Alva nu och att hon är bättre i morgon igen! :)

    SvaraRadera
  2. Synd att hon missar kalaset som hon har sett fram emot så mycket. :( Hon är så klok, Alva! :)

    SvaraRadera