onsdag 19 augusti 2009

Vilma är glad!


Hon borde vara trött, men hon vill bara sitta på golvet och leka med sina grejer. Hon är strålande glad. Alva är på förskolan och Jimmy sover. Han ska jobba natt i tre veckor. Om någon vet knepet för att få en envis bebis och en superenvis tvååring att somna om på morgonen så tala om det för mig, snälla. Jag börjar tycka att det är lite tjatigt att alltid bli väckt vid fem-sex på morgnarna och aldrig få somna om. Mina barn har inte fattat att jag är morgontrött. Om man någon gång vaknar vid åtta så känns det som att man sovit extremt länge och att halva dagen redan gått. Tänk om jag vetat det när jag var tonåring, ha ha.

3 kommentarer:

  1. Vad fina ni var i tidningen idag. :-)
    det löser sig nog med sömnen när de är äldre. När de är tonåringar får man dra dem ur sängen. Då ska jag väcka dem vid 5. Haha... kanske inte. Simon har också alltid varit morgonpigg. När han var ungefär i Alvas ålder kom han vid 4-6 på mornarna. Usch vad trött man var. Nu vaknar han också tidigt om han ska till skolan, men hela sommaren har han sovit till 9-9.30. Tyra har varit en sjusovare, hon kan sova till 9 om hon inte blir störd.

    SvaraRadera
  2. Ha ha, tack. Jag ville inte vara med, men Alva och hon från FP gjorde en överenskommelse om att vi visst skulle vara med :-)
    Verkar vara vanligt att barn är oförskämt morgonpigga... Tyra kan väl snacka vett med mina barn? Låter bra att sova till 9 :-)

    SvaraRadera
  3. Ja, det är skönt att Tyra gillar och sussa. Men hon blir ju ofta väckt av Simon. Vi gjorde som så att när Simon var ca 3 1/2-4 år så började vi med en väckarklocka i hans rum. (Läste om det i en föräldratidning). Att man först ställer klockan typ 5 min efter att barnet brukar gå upp och säger att hon ska ligga kvar till klockan ringer, och gör hon det får hon en belöning. Sen ökar man tiden successivt. Sen kanske hon kan sova 1 h extra. Det funkade bra för oss. Vissa dar mindre bra.

    SvaraRadera