lördag 6 juni 2009

Bästa boken och förvirrad tvååring


Jag gillar verkligen den här boken. Känns så skönt att läsa i den när ens goa lilla bebis helt plötsligt blir extremt skrikig och klängig och vägrar äta och sova. Bara att räkna ut hur många veckor bebisen är och kolla i boken och det stämmer varje gång. Vilma har varit väldigt missnöjd senaste två dagarna och i boken står det att runt 19 veckor gammal går bebisen igenom ett utvecklingssprång som gör att det blir extra skrikigt osv. Vilma blir 19 veckor imorgon. Lite märkligt att det kan följa så exakt, men skönt att hon utveckas som hon ska!

Tvåårstrotset är också spännande att följa
Jimmy: Jag ska hämta din pyamas.
Alva: NEJ! Du ska hämta nattlinnet.
J: Men du kan ha pyamasen du hade igår.
A (höttar med fingret och låter väldigt allvarlig): Lyssna på mig, du ska hämta nattlinnet.

J hämtar nattlinnet och A tar på sig det, tittar sedan på mig och bryter ihop och skriker
JAAAAG VIIIIILL HAAAA PYAAAAAMAS!
Jag: Men du sa ju att du ville ha nattlinnet.
Alva: Neeeeeej, det är fel!

Om hon har svårt att bestämma sig eller om hon bara testar oss vet jag inte, men så här är hon hela dagarna. Japp, hon har pyamas på sig nu. Hon var ju så himla söt och delade med sig av sin lilla chokladbit när hon insåg att vi inte hade nåt lördagsgodis. Då får man ha vad man vill på sig när man ska sova.

2 kommentarer:

  1. Håller med, den boken är super!

    SvaraRadera
  2. Jag hann inte skriva klart förra gången. Men Alva är väl för rolig egentligen! :-D

    SvaraRadera