söndag 12 september 2010

Hann med en hel del idag!

Idag blev det sovmorgon ända fram till 7:05, det var bra tycker jag! En lugn och lyxig frukost och sedan rensade vi ur barnens garderober, de växer som ogräs mina små. Nu ska vi väl slippa irritation över jättekorta byxor och urväxta tröjor ett tag. Alva kom på att hon var sugen på tekakor, så då passade vi på att baka lite. Och så har vi tvättat mängder av tvätt också. Sedan ett litet festligt avbrott med teater, Ooops och Boops. Alva tyckte att den var bra. Vilma blev riktigt rädd och ville sitta i mitt knä med napp och snuttefilt hela tiden.

Sedan hem och bada barnen, laga mat och så iväg på Latinoaerobicpass. Nu var det ett nytt pass, så jag kände mig lite bortkommen, men kul var det i alla fall! Jag anmälde mig till att gå varje söndag, måste komma igång med träning igen. Det var i Alfahallen, där har jag inte varit in sedan jag slutade sexan.

Många minnen från gympatimmarna man haft där. Väldigt många dåliga och det kan verkligen reta upp mig. Jag hoppas verkligen att det ser annorlunda ut nu för tiden... Hur hemskt var det inte alla gånger det skulle väljas lag och de mest populära fick bli de som valde.... Att få stå där och skämmas och ofta bli vald bland de sista. Det är ju ett riktigt bra sätt att få barn att stärka sin självkänsla... Eller inte... Mycket som var konstigt och jag har aldrig gillat gympatimmarna. Verkligen synd. Men det är nog en stor orsak till att jag tycker att det är jättekul att ha gymnastik och rörelse med barn nu, för att göra det så bra som möjligt och absolut inte göra samma misstag.

För övrigt så skulle jag vilja ändra teckensnitt och textfärg i hela bloggen. Det går väl så jättebra direkt.

3 kommentarer:

  1. Usch och fy vad hemskt! Jag hoppas inte heller det är så idag. Det pratas ju en hel del om sådant under utbildningen, men sedan finns det ju en hel del som inte tar till sig av det ändå. Tyvärr.

    Som barn är det himla svårt att fatta sådant. Iaf var det nog det för mig. Jag har haft tur och idrott har kommit lätt för mig, och då var det svårt att fatta att alla inte uppskattade idrottandet det på samma sätt och att idrott är så mycket mer än bara bollsport. (som vi höll på med JÄMT känns det som;-)) och att VINNA. Sen såg jag inte heller hur illa lagindelningen gick till. Alltså jag såg och var också med och valde lag, men hade inte vett nog att fatta hur hemskt det måste varit för dig och andra :( Jag förstår inte hur en vuxen tänker som utsätter elever för dessa situationer. Antagligen tänker läraren inte alls. Kanske har h*n inte heller varit på "andra sidan" och fått stå och se på när kamraterna valts en efter en.

    Oj, det drog iväg med skrivandet nu. Men jag blir upprörd över det idag när jag har lite mer vett. ;) Skönt att du har nått den insikten iaf så att barnen kan få röra på sig för att det är skoj och inte bara för att vinna. :)

    SvaraRadera
  2. Kan tänka mig att man inte alls funderade över detta om man inte blev vald sist och skönt är väl det att inte alla har hemska minnen från gympan =) Säkert är det som du skriver, att läraren själv inte varit med om det. Men man önskar att en vuxen kunde tänka längre... Ja, visst var det så att vi alltid höll på med bollsport? Jag hatade det!!! Men jag tänkte att det var för att jag tyckte illa om det som hade jag fått för mig att vi fick spela det ofta. Men det var så alltså. Enda som var kul var spökboll, ha ha.

    Ja, jag blev också upprörd igår. Hade skrivit ett jättelångt argt inlägg om ämnet, men bantade ner det rejält =)

    SvaraRadera
  3. Men förresten, så här var det på vanliga lektionerna också. T ex efter varje prov så skulle de tre bästa skrivas upp på tavlan... Det minns ju inte jag (och säkert inte du) som jobbigt, eftersom att vi ofta var uppskrivna där. Men några andra tyckte säkert att det kändes hemskt orättvist att aldrig stå med! Herregud, tänk att det blivit folk av oss ändå, trots sådana här fasoner!

    SvaraRadera