tisdag 20 juli 2010

Livrädd och jätteont!


Vilma är inne i en period där hon är rädd för allt! Idag var vi upp till tjejernas mormor och fick lunch och där fanns det minsann många, många faror. En porslinshund, ett leksakslejon, en "tigerfäll", flugor... Ja, det allra mesta var ganska läskigt. Och så har hon ont för det mesta. Så fort något är lite ljummet så är det AJ! Är något lite kallt så är det AJ! Rör man henne och hon inte är beredd så är det AJ AJ AJ ILLA BÅSA (blåsa där det gör jättejätteont). Hon är bara för söt!

Och Alva har så mycket funderingar nu. Allt ska analyseras.
Jag: Vi ska åka till en djurpark någon dag.
Alva: Nej. Jag vill inte.
J: Varför vill du inte?
A: Det finns tigrar där, eller hur?
J: Ja, men de är ju instängda där de bor.
A: Men finns det en dörr?
J: Ja, men den är låst.
A: Men vem har nyckel? Kan de öppna den då när vi är där?
J: Den som tar hand om tigrarna har nyckel, men de vill inte att vi går in dit, så de öppnar inte för oss.
A: Kan tigern bita mig?
J: Nej, den är instängd.
A: Kan den göra så jag blir död?
J: Nej, den är instängd, vi tittar bara på den.
A: Jag vill inte klappa den.
J: Nej, det får man inte.
A: Ok, då kan vi åka dit.

Sådana diskussioner har vi om allt. Hon har tusen frågor och grubblar och funderar. Detta har kommit senaste dagarna. Kul att höra hennes funderingar. Hon är bara för söt hon med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar