tisdag 27 juli 2010

Tjej&Killsnack #65

Arbete

1. Vad skulle du helst vilja arbeta med?

Ofta tänker jag att jag vill ha ett arbete som jag kan koppla bort helt när arbetspasset är klart. Att arbeta med människor kan ofta vara psykiskt påfrestande och ibland väldigt jobbigt. Men alla gånger då jag börjar tänka att jag banne mig ska söka jobb på någon industri kommer jag ändock i slutändan alltid fram till samma sak. Jag gillar mitt jobb som förskollärare. Och jag gillar att arbeta som fritidspedagog, som jag är utbildad till. Alla fördelarna med dessa jobb väger upp det som känns tung emellanåt.

2. Vad är ditt senaste arbete?

Förskollärare på en avdelning med 3-4 åringar.

3. Vad skulle du absolut inte vilja arbeta med?

Jag skulle nog ha svårt att ha ett arbete där man var instängd hela dagarna. Jag tycker om att vara ute! Men ett specifikt yrke... Obducent. Ryyys... Och tänk att obducera ett barn... Nej, nej, det skulle inte gå.


4. Vilket var ditt första arbete?

Rensa ogräs, klippa gräs och sånt. Sommarjobb på parkförvaltningen i Fagersta. Tror att jag var 14 år. Helt klart bra jobb i rent terapisyfte, många spindlar, skalbaggar och andra kryp att tampas med hela dagarna. (Det var för övrigt här jag träffade Jimmy för första gången, ha ha. Men han jobbade inte. De bara tittade på när jag och jobbarkompisen slet).

5. Kan du tänka dig att flytta för ett jobb, hur långt?

För några år sedan hade jag kunnat gjort det. Men nu är jag tveksam. Har ju barnen att ta hänsyn till. De har ju sina kompisar och mor-och farföräldrar och andra nära här.


Tjej&Killsnack

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar